Læserne fortæller: Stress og sygemelding

Stress: Hvad hjælper?

Hit med de gode råd. Hvad skal vi gøre, når stressen ramler ned over os?

Hos mig hjalp det at:

…sygemelde mig.

…lave ingenting. At ikke have nogen planer eller pligter eller vigtige punkter i kalenderen. Ingenting.

…sige nej til folk, der ville noget.

…sætte telefonen på lydløs.

…lade være med at læse mails.

…sove.

…se tv-serier.

…tænke: Jeg vender aldrig tilbage til den arbejdsplads (Den arbejdsplads, jeg nu er vendt tilbage til ja). Aldrig.

…gå lange ture.

…tale med min fagforening.

…møde andre stresstyper.

…græde hos min psykolog.

…blive vinterbader og dyrke det daglige gys.

…glo på havet.

…cykle ud i ingenting.

…rode rundt på gulvet med de 5 tibetanere.

…undgå city og metroen og 5A og skrigende børn.

…forsage datingen og alle dens idioter og alt dens væsen.

…meditere.

…skrive dagbog.

…lade andre skriveprojekter ligge.

…sløse med pengene.

…pille i min navle.

…læse en smule.

…være alene, men ikke alt for alene.

…skide på fremtiden.

…bevæge mig langsomt.

…sige, det er ok at lave ingenting.

…lave mere ingenting.

…høre andre sige, det er ok at lave ingenting.

…lave endnu mere ingenting.

…sige det igen. Det er ok at lave ingenting. Det er ok. Ingenting.

Din tur!

IMG_2814 Donaugade_700 blåDonaugade

Stress tilbage til begyndelsen.

amarOrama på Facebook og Twitter

   

11 kommentarer

  • Engel

    – at undgå alle tv og radio kanaler hvor der bruges alle de frygtelige lyd effekter og underlægnings støj. Det føles som om hjernen får stød, at hjernehinden rystes og hjertet galoperer.
    -at lave ingen ting – I guder hvor har jeg brugt meget tid på det – og gør det stadig – nu 3 1/2 år efter jeg gik ned
    – tage brusebad med sløv stråle – fuld stråle var/kan stadig være totalt overgreb på min krop. Al for massiv stimulation.
    – Yoga. Men kan først koncentrere mig om det her i efteråret.
    – Høre lydbøger. Dels fordi jeg ikke kan koncentrere mig om at læse og savnede en god bog. Dels fordi det kan være meget stille altid at være alene. Og dels fordi det dulmer panik angsten når jeg kører bil.
    – At hækle, strikke eller andet håndarbejde. Det fjerner fokus fra følelsernes vold, angsten, kaoset, depressionen eller tomhedsfornemmelsen. Også når jeg sidder ved siden af i bilen. Har altid noget med mig. Liger fast i håndtasken og i bilen. Hjælper også når jeg sidder i venteværelser. Og dem har jeg godt nok brugt meget tid i.
    -Nada. Øreakupuntur. Er ikke spor i tvivl om at det var de behandlinger som hjalp mig mest. Giver ro øjeblikkeligt. Øger fokus, koncentration, søvn, dæmper blodtryk, puls og samler kroppen. Har nu selv fået uddannelsen og giver gerne dig gratis behandlinger <3.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • amarOrama

      Ja ud med høje lyde. Men nåle? Åh dem er jeg bange for. Ellers tak for tilbud.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • O Brother

    1. Vent til det bliver mørkt.
    2. Gå ud af byen.
    3. Se op.
    4. Forstå at alt det jeg stresser over er så uendelig mikroskopisk.
    5. Bryd ud i hysterisk latter.
    6. Gå tilbage til byen.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • amarOrama

      Hysterisk latter er ikke noget problem. I øvrigt, jeg glemte jo Færøerne! Færøerne er måske det bedste middel, jeg overhovedet kan komme i tanker om.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Berit

    Det hjalp at:

    …sidde i min venindes mors lænestol og glo på ilden i pejsen.

    …spise min venindes stedfars gode mad.

    …gå lange ture, så jeg i det mindste vidste, at min krop virkede.

    …snakke med min bedste kammerat, som turde at sige ting til mig. (Jeg var også deprimeret, så det var ikke alle, der turde at sige noget til mig).

    …sidde helt stille i min venindes mors sofa, fordi jeg ikke kunne andet.

    …at min venindes mor findes, for hun er et menneske med et meget stort hjerte.

    …at få knus af dem, jeg kendte, fordi det beroligede mig at blive krammet.

    …være sygemeldt fra mit studie og være lige ved at ryge ud af det pga. den fucking fremdriftsreform.
    (I dag har jeg fuldført studiet med karakteren 10 for min hovedopgave).

    …skrive tre positive ting fra hver dag – i starten var det positive, at jeg overlevede dagen.

    …kæmpe videre, selvom jeg ikke kunne mærke håbet om at få det bedre.

    For ni måneder siden kunne jeg ingenting – og jeg mener INGENTING.
    I dag har jeg det godt og er glad, men jeg vil aldrig, aldrig, aldrig have det så dårligt igen.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • amarOrama

      Tillykke med afsluttet studie og ikke mindst glæde! Jeg brugte også den med de 3 positive ting.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • ååårh, det er svært at svare på, nu har jeg siddet og tænkt i ti minutter.. Som udgangspunkt hjælper det jo, at gøre det man har lyst til. Hvilket for mit vedkommende er at sove, sove, se tv, sove, gå tur med vovse, spise chokolade.
    Jeg er fuldstændig enig i alle de ting du skriver, især sådan noget som meditation har før hjulpet mig meget. Jeg får bare ikke rigtig nogle ting gjort. Ik’ endnu. :(

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • amarOrama

      Jeg glemte at skrive massage på. Det hjælper meget. Og selvfølgelig chokolade.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anette

    At nævne inden sengetid 3 ting man er taknemmelig for :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] Amarorama skriver blændende om stress. Fx her. […]

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Læserne fortæller: Stress og sygemelding